08 / 05 / 2015

Mensen zijn geen gebruikers, mensen zijn mensen

In 2014 verkondigde Facebook-oprichter Mark Zuckerberg enthousiast: “We need to stop calling people users. They’re not just there to use our products; we’re here to build things for them.” Een mooi UX-sentiment op zich. Maar ik kan me bij dit soort denkwijzen nooit helemaal losmaken van het gevoel dat ze een beetje geforceerd aandoen. Er zit in ieder geval soms maar weinig verschil tussen een leeg marketingpraatje, waar we Facebook best van mogen verdenken, en een oprechte inborst of bedrijfsfilosofie. Julie Zhuo, ‘product design director’ bij Facebook, weet echter een mooie draai en dus meer authentieke lading aan de uitspraak te geven.

Medium.com – Julie Zhuo

The death of users and product design ›

27 / 04 / 2015

Bloggen op LinkedIn? Praat géén Nederlands met me.

Het is dat ik er een poos geleden zomaar ineens tegenaan liep, anders had ik waarschijnlijk nog steeds niet geweten dat LinkedIn sinds half 2014 vrij stiekem bezig is om het gigantische netwerk van professionals ook binnen hun platform aan het bloggen te krijgen Doorlezen ›

22 / 04 / 2015

Ontwerpersblindheid? Check!

Dit is erg herkenbaar en ik ben blij dat het iemand met de naam en faam van Jeffrey Zeldman is die een artikel over ‘ontwerpersblindheid’ heeft geschreven. Het komt namelijk regelmatig voor dat ik samen met mijn vrouw iets online bekijk, opzoek of bestel. En of dat nou op de iPad of gewoon op de pc is, wonderwel zie ik, de user experience-designer, vaak in mijn ogen slecht of onlogisch geplaatste elementen, buttons, links of inhoud helemaal over het hoofd, waar mijn vrouw zonder moeite haar weg lijkt te vinden.

Medium.com – Jeffrey Zeldman

Designer blindness ›

16 / 07 / 2014

Mac OS X: de 6 handigste toetsencombinaties

OSX-gebruikers versus Windows-gebruikers, al ongeveer twee decennia bakkeleien ze over waarom Apple beter is dan Microsoft (of andersom). Maar met elk besturingssysteem is er natuurlijk wel iets aan de hand. Hoewel ik OS X doorgaans iets Doorlezen ›

02 / 06 / 2014

Het telefoonnummer als conversiekanon

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om een conversieverhogend effect op je website of web-applicatie te veroorzaken; om meer bezoekers ook daadwerkelijk een aanvraag te laten doen, of om een bestelling te laten plaatsen. Keurmerken, een heldere Doorlezen ›

29 / 04 / 2014

Hoe verzin je ‘t, hè? – De zin en onzin van creativiteit

Wat is creativiteit en hoe weet je eigenlijk of iets creatief is of niet? En waar liggen de uiterwaarden en/of grijze gebieden? Hoe gekker hoe creatiever, of staat ‘creatief’ eigenlijk altijd gelijk aan ‘outside of the box’? In dit blogartikel ga ik kort in op Doorlezen ›